אקטיביזם חברתי

סיפור מסע

"אם את חושבת שאת קטנה מדי בכדי לחולל שינוי, נסי לישון עם יתוש".

הדלאי לאמה.

 
היציאה לדרך

את סיפור המסע שלי כפעיל חברתי, מסעי הרוחני, בחרתי לספר באמצעות מוטיב האש. כל האירועים שמתוארים בו התרחשו במציאות. הזיקה שיצרתי ביניהם היא סובייקטיבית לחלוטין כמובן, אך מהווה בעבורי את הדרך ההולכת ונפרשת בכל צעד.

משחר ילדותי חינכו אותי הוריי, מוריי הגדולים לנדיבות, לתרום לחברה בה אני חי ואני זוכר את עצמי מתנדב במסגרות שונות כבר מגיל צעיר. אבל, היה זה המסע להודו אליו יצאתי בפברואר 2008, בו הפכתי לאקטיביסט. לאחר שלושה שבועות ברישיקש, שם החל מסעי, בעקבות עניין שהתעורר אצלי בבודהיזם, ב-14.3.2008 הגעתי לדהרמסלה, בה חי מאז 1959 הדלאי לאמה, מנהיגם הרוחני של הטיבטים, אשר הקים בה את הממשלה הטיבטית הגולה.  

מכיוון שב-10.3.1959, בשל חששו שיומת על-ידי הסינים, ברח הדלאי לאמה עם 80,000 מתומכיו מטיבט להודו, הפך ה-10.3 ליום ההתקוממות והמחאה הטיבטית. בשנת 2008 התקיימה האולימפיאדה בבייג'ין. הטיבטים סברו שזו הזדמנות לעורר את דעת הקהל העולמית לכיבוש הסיני את טיבט ובשל כך, ב-10.3.2008 פרצה המחאה הטיבטית הגדולה ביותר מזה כעשרים שנים.

במהלך דיכוי המחאה נהרגו כ-120 טיבטים ורבים נוספים נפצעו ו/או נעצרו. ב-18.3.2008 שודרה ברחבת המנזר של הדלאי לאמה מסיבת עיתונאים איתו [קישור]. בהגיעי לשם לצפות במסיבת העיתונאים, הרחבה היתה מלאה במאות נזירים, אוחזים בדגל הטיבטי, שרים את ההמנון הטיבטי וחוזרים על מנטרות בקול בס נמוך ורב עוצמה. אנרגיה, שעד אותו יום לא נתקלתי בה. אז הוקרנה מסיבת העיתונאים עם הדלאי לאמה, שלימד, ימים ספורים מפרוץ המאורעות ש"violence is out dated"  וש"עכשיו הוא הזמן שהטיבטים צריכים למצוא את הדרך להיות חברים של הסינים". היתה זו הפעם הראשונה בה ראיתי ושמעתי את הדלאי לאמה ובאותו רגע היה לי ברור – זוהי דרכי. אני מוכרח לקחת בה חלק פעיל.

 
דהרמסלה, הודו
התנדבות במעון יום

החשיפה לסיפורם של הטיבטים ולרוח אותה מנהיג הדלאי לאמה הניעו אותי מיד לפעולה. חיפשתי מקום להתנדב בו, ויש רבים כאלה בדהרמסלה. קיוויתי להתנדב ב-Tibetan Children's Village (TCV), פנימיה בה חיים אלפי ילדים טיבטים, שהוריהם הבריחו אותם מטיבט לדהרמסלה על-מנת שיוכלו לזכות בחינוך הטיבטי, האסור בטיבט עצמה. מכיוון שב-TCV מקבלים, בצדק, רק מתנדבים שיכולים להתחייב לשנה לפחות, התחייבות שלא יכולתי לעמוד בה, בחרתי להתנדב במעון יום לתינוקות בני חצי שנה עד שלוש, על-מנת לאפשר להוריהם, שאינם בעלי אמצעים, לצאת לעבוד ולהתפרנס. בשבועות שהתנדבתי במעון שיחקנו עם הילדים, האכלנו אותם, חיתלנו אותם וגם – למדתי מהגננות הטיבטיות כיצד ניתן תוך רבע שעה להרדים בו זמנית כ-25 ילדים! כל יום באותה שעה!

למרות שצמוד למעון, המכיל כ-25 פעוטות וכ-10 עובדות ומתנדבים ב-3 חדרים לא גדולים, ישנה חצר, היא היתה מוזנחת מאוד ולא בשימוש. כך שכל האנשים הללו מצויים מ-8:00 עד 17:00 בחלל סגור. לעיתים זה די מחניק וזה בודאי לא בריא, פיזית ונפשית. לכן, הצעתי שנגייס את כלל צוות המעון, המתנדבים והורי הילדים ליום עבודה משותף בו נשפץ את החצר. בדיעבד, היום השמח והמרגש הזה היה היום בו הפכתי, באופן לא רשמי כמובן, גם לעובד-סוציאלי קהילתי.

אירועי מודעות

מהנה ומתגמלת ככל שהיתה ההתנדבות במעון, אלה היו ימים סוערים מאוד בדהרמסלה. במהלך שהותי שם התבהר לי במהרה שמרביתם המכריע של התיירים הרבים המגיעים לדהרמסלה מתמקמים בבהגסו ובדהרמקוט (שכלולים בדהרמסלה) וממעטים להגיע למקלוד גנג' (גם היא חלק מדהרמסלה), בה ממוקם מנזרו של הדלאי לאמה ובה מתגוררים מרבית הטיבטים. כך, למרות שבאותם ימים היתה שביתה כללית של הטיבטים, הפגנות ביום ומצעדי נרות בערבים, רבים מהתיירים כלל לא שמעו על המתרחש.

החלטתי לארגן אירוע להעלאת המודעות לסיפור הטיבטי. את האירוע הראשון קיימנו ב"מסעדה הישראלית" בדהרמקוט. הפקתי אותו במסגרת פעילותי כחבר הנהלה בעמותת "ידידי טיבט בישראל" (יטי"ב), אליה הצטרפתי זמן קצר לפני צאתי למסע בהודו. חברים טיבטים הפעילים בעמותות בדהרמסלה, שאותם זכיתי להכיר במהלך שהותי שם, סיפרו למשתתפים על ההיסטוריה של טיבט ועל האירועים הקשים שהתרחשו בה באותם ימים בעקבות המחאה.

בעקבות הצלחת האירוע, החלטנו להפיק אירוע נוסף. מכיוון שמי שהנחתה את האירוע הראשון, טיבטית הנשואה לישראלי, היתה אז בביקור בישראל, את האירוע השני ,אותו קיימנו ב-one-nest בבהגסו שבבעלות חבר ישראלי, הנחיתי בעצמי. גם באירוע הזה, פעילים חברתיים טיבטים סיפרו את סיפורה של טיבט בעבר ובהווה, אך הפעם, בחלקו השני של האירוע, חברים שהתנדבו באותם ימים בדהרמסלה, נתנו גם דוגמאות מה אפשר לעשות כדי לעזור. האירוע היה מרגש ועורר הדים טובים. אלה דברי הסיכום שנשאתי בסופו.

החלטנו להפיק אירוע שלישי במתכונת דומה...

  • White Facebook Icon

Find us on Facebook

מצעד לשלום

מחאתם הלא-אלימה של הטיבטים לא נעלמה מעיניהם וליבם של הסיקים החיים באמריצר והם מחליטים לארגן מצעד תמיכה במאבק הטיבטי. באמריצר שוכן "מקדש הזהב", שהוא המרכז הרוחני והתרבותי של דת הסיקים. המקדש נקבע כנקודת הסיום של מצעד השלום. מקדש הזהב פתוח לכל מי שמעוניין לבקר בו וניתנות בו ארוחות ללא תשלום לכל מי שחפץ בכך. מדי יום אוכלים במקדש כ-50,000 איש. רובה המכריע של הפעילות במקדש מתבצעת על-ידי מתנדבים. דהרמסלה מרוחקת כשש שעות נסיעה מאמריצר. שכרנו כמה רכבים והצטרפנו לסיקים במצעד.

כתובות אש

האולימפיאדה בבייג'ין חולפת, המחאה הטיבטית מדוכאת ואין כל סימן משמעותי להיענות או הקשבה מצד השלטון הסיני או מאומות העולם לזעקתם של הטיבטים. כ-6,000,000 טיבטים חיים כיום בעולם. הם חסרי אונים אל מול 1,300,000,000 שינים. ב-2009 מתרחש אירוע הצתה עצמית הראשון בטיבט. מאז, 145 טיבטים הציתו את עצמם כזעקה אחרונה של מחאה.

ב-2010, מתרחש בתוניסיה אירוע הצתה עצמית נוסף, שמשנה את העולם. מוחמד בועזיזי ז"ל, ירקן שהשלטונות התעמרו בו, מצית את עצמו מול בניין העירייה. אירוע זה נחשב לאירוע שמצית את "האביב הערבי" כולו.

 
המחאה החברתית

ב-14 ביולי, 2011, פורצת המחאה החברתית הגדולה בתולדות המדינה. אני יוצא להפגין ברחובות ביחד עם מאות האלפים. בעיקר, אני פועל עם חברותיי וחבריי למקצוע ואנחנו מייסדים את "התנועה למען הפסיכולוגיה הציבורית".

אולם, גם המחאה הציבורית הגדולה הזו לא מביאה להקשבה מצד השלטון הישראלי ובודאי לא לשינוי לו קיוו המוחים.

 

ב-14.7.2012, בהפגנה לציון שנה למחאה החברתית, מצית את עצמו משה סילמן ז"ל בשדרות קפלן בתל-אביב.

יומיים לאחר האירוע המחריד והטרגי, קיבלתי טלפון מחברה שסיפרה שפנה אליה אדם, אמר לה שהוא ועוד מספר אנשים נמצאים במצב דומה לזה של סילמן ז"ל ושהם מתכוונים לפגוע בעצמם. החברה שאלה אם יש קבוצת תמיכה שתוכל להפנות אותם אליה. חשבתי על זה והבנתי שעלינו להקים רשת של קהילות סיוע, לחבר בין המעמדות השונים בחברה ולהמשיך ביחד את השינוי החברתי. כך נוסדה עמותת "קסם חברתי".

ק.ס.ם חברתי (קהילות סיוע מחוללות-שינוי) הינה עמותה א-מפלגתית, המעניקה סיוע מקצועי רב-מערכתי, פרטני וקהילתי, לאזרחים המתקשים להתמודד עם המציאות הכלכלית והחברתית בישראל.

חזוננו הוא להיות תנועה חברתית אקטיביסטית, הרותמת את כוחן של קהילות הסיוע ליצירת חוסן כלכלי וחברתי של האזרחים ולבניית סולידריות של החברה הישראלית כולה.

עוד על החזון והדרך של העמותה אפשר למצוא באתר: www.kesem.org.il

קסם חברתי - בלי כיתוב.jpg

123-456-7890

 

"אמונה היא לעשות את הצעד הראשון גם כשאינך רואה את התמונה כולה"

מרתין לותר קינג

ליצירת קשר

ליצירת קשר בנושא "קסם חברתי"
כתבו ל: 

ליצירת קשר בנושא טיפול או להצטרפות לקבוצת המדיטציה, אנא מלאו את הטופס ואחזור אליכם בהקדם

פסיכולוג קליני ומנחה מדיטציה

מייסד ויו"ר עמותת קסם חברתי

052-2392335

קסם חברתי - עם כיתוב.jpg
  • Black Facebook Icon
  • Black Twitter Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black YouTube Icon