top of page

אקטיביזם חברתי

סיפור מסע

Asset 30.png

אמונה היא לעשות את הצעד הראשון גם כשאינך רואה את התמונה כולה
מרתין לותר קינג

היצאה לדרך
היציאה לדרך

את סיפור המסע שלי כפעיל חברתי, מסעי הרוחני, בחרתי לספר באמצעות מוטיב האש. כל האירועים שמתוארים בו התרחשו במציאות. הזיקה שיצרתי ביניהם היא סובייקטיבית לחלוטין כמובן, אך מהווה בעבורי את הדרך ההולכת ונפרשת בכל צעד.

משחר ילדותי חינכו אותי הוריי, מוריי הגדולים לנדיבות, לתרום לחברה בה אני חי ואני זוכר את עצמי מתנדב במסגרות שונות כבר מגיל צעיר. אבל, היה זה המסע להודו אליו יצאתי בפברואר 2008, בו הפכתי לאקטיביסט. לאחר שלושה שבועות ברישיקש, שם החל מסעי, בעקבות עניין שהתעורר אצלי בבודהיזם, ב-14.3.2008 הגעתי לדהרמסלה, בה חי מאז 1959 הדלאי לאמה, מנהיגם הרוחני של הטיבטים, אשר הקים בה את הממשלה הטיבטית הגולה.  

מכיוון שב-10.3.1959, בשל חששו שיומת על-ידי הסינים, ברח הדלאי לאמה עם 60 מתומכיו מטיבט להודו, הפך ה-10.3 ליום ההתקוממות והמחאה הטיבטית. בשנת 2008 התקיימה האולימפיאדה בבייג'ין. הטיבטים סברו שזו הזדמנות לעורר את דעת הקהל העולמית לכיבוש הסיני את טיבט ובשל כך, ב-10.3.2008 פרצה המחאה הטיבטית הגדולה ביותר מזה כעשרים שנים.

במהלך דיכוי המחאה נהרגו כ-120 טיבטים ורבים נוספים נפצעו ו/או נעצרו. ב-18.3.2008 שודרה ברחבת המנזר של הדלאי לאמה מסיבת עיתונאים איתו. בהגיעי לשם לצפות במסיבת העיתונאים, הרחבה היתה מלאה במאות נזירים, אוחזים בדגל הטיבטי, שרים את ההמנון הטיבטי וחוזרים על מנטרות בקול בס נמוך ורב עוצמה. אנרגיה, שעד אותו יום לא נתקלתי בה. אז הוקרנה מסיבת העיתונאים עם הדלאי לאמה, שלימד, ימים ספורים מפרוץ המאורעות ש"violence is out dated"  וש"עכשיו הוא הזמן שהטיבטים צריכים למצוא את הדרך להיות חברים של הסינים". היתה זו הפעם הראשונה בה ראיתי ושמעתי את הדלאי לאמה ובאותו רגע היה לי ברור – זוהי דרכי. אני מוכרח לקחת בה חלק פעיל.

הודו
דהרמסלה, הודו
התנדבות במעון יום

החשיפה לסיפורם של הטיבטים ולרוח אותה מנהיג הדלאי לאמה הניעו אותי מיד לפעולה. חיפשתי מקום להתנדב בו, ויש רבים כאלה בדהרמסלה. קיוויתי להתנדב ב-Tibetan Children's Village (TCV), פנימיה בה חיים אלפי ילדים טיבטים, שהוריהם הבריחו אותם מטיבט לדהרמסלה על-מנת שיוכלו לזכות בחינוך הטיבטי, האסור בטיבט עצמה. מכיוון שב-TCV מקבלים, בצדק, רק מתנדבים שיכולים להתחייב לשנה לפחות, התחייבות שלא יכולתי לעמוד בה, בחרתי להתנדב במעון יום לתינוקות בני חצי שנה עד שלוש, על-מנת לאפשר להוריהם, שאינם בעלי אמצעים, לצאת לעבוד ולהתפרנס. בשבועות שהתנדבתי במעון שיחקנו עם הילדים, האכלנו אותם, חיתלנו אותם וגם – למדתי מהגננות הטיבטיות כיצד ניתן תוך רבע שעה להרדים בו זמנית כ-25 ילדים! כל יום באותה שעה!

למרות שצמוד למעון, המכיל כ-25 פעוטות וכ-10 עובדות ומתנדבים ב-3 חדרים לא גדולים, ישנה חצר, היא היתה מוזנחת מאוד ולא בשימוש. כך שכל האנשים הללו מצויים מ-8:00 עד 17:00 בחלל סגור. לעיתים זה די מחניק וזה בודאי לא בריא, פיזית ונפשית. לכן, הצעתי שנגייס את כלל צוות המעון, המתנדבים והורי הילדים ליום עבודה משותף בו נשפץ את החצר. בדיעבד, היום השמח והמרגש הזה היה היום בו הפכתי, באופן לא רשמי כמובן, גם לעובד-סוציאלי קהילתי.

אירועי מודעות

מהנה ומתגמלת ככל שהיתה ההתנדבות במעון, אלה היו ימים סוערים מאוד בדהרמסלה. במהלך שהותי שם התבהר לי במהרה שמרביתם המכריע של התיירים הרבים המגיעים לדהרמסלה מתמקמים בבהגסו ובדהרמקוט (שכלולים בדהרמסלה) וממעטים להגיע למקלוד גנג' (גם היא חלק מדהרמסלה), בה ממוקם מנזרו של הדלאי לאמה ובה מתגוררים מרבית הטיבטים. כך, למרות שבאותם ימים היתה שביתה כללית של הטיבטים, הפגנות ביום ומצעדי נרות בערבים, רבים מהתיירים כלל לא שמעו על המתרחש.

החלטתי לארגן אירוע להעלאת המודעות לסיפור הטיבטי. את האירוע הראשון קיימנו ב"מסעדה הישראלית" בדהרמקוט. הפקתי אותו במסגרת פעילותי כחבר הנהלה בעמותת "ידידי טיבט בישראל" (יטי"ב), אליה הצטרפתי זמן קצר לפני צאתי למסע בהודו. חברים טיבטים הפעילים בעמותות בדהרמסלה, שאותם זכיתי להכיר במהלך שהותי שם, סיפרו למשתתפים על ההיסטוריה של טיבט ועל האירועים הקשים שהתרחשו בה באותם ימים בעקבות המחאה.

בעקבות הצלחת האירוע, החלטנו להפיק אירוע נוסף. מכיוון שמי שהנחתה את האירוע הראשון, טיבטית הנשואה לישראלי, היתה אז בביקור בישראל, את האירוע השני ,אותו קיימנו ב-one-nest בבהגסו שבבעלות חבר ישראלי, הנחיתי בעצמי. גם באירוע הזה, פעילים חברתיים טיבטים סיפרו את סיפורה של טיבט בעבר ובהווה, אך הפעם, בחלקו השני של האירוע, חברים שהתנדבו באותם ימים בדהרמסלה, נתנו גם דוגמאות מה אפשר לעשות כדי לעזור. האירוע היה מרגש ועורר הדים טובים. אלה דברי הסיכום שנשאתי בסופו.

החלטנו להפיק אירוע שלישי במתכונת דומה...

  • White Facebook Icon

Find us on Facebook

אירוע להעלאת המודעות לסיפור הטיבטי
צפייה בסרטון
מצעד לשלום

מחאתם הלא-אלימה של הטיבטים לא נעלמה מעיניהם וליבם של הסיקים החיים באמריצר והם מחליטים לארגן מצעד תמיכה במאבק הטיבטי. באמריצר שוכן "מקדש הזהב", שהוא המרכז הרוחני והתרבותי של דת הסיקים. המקדש נקבע כנקודת הסיום של מצעד השלום. מקדש הזהב פתוח לכל מי שמעוניין לבקר בו וניתנות בו ארוחות ללא תשלום לכל מי שחפץ בכך. מדי יום אוכלים במקדש כ-50,000 איש. רובה המכריע של הפעילות במקדש מתבצעת על-ידי מתנדבים. דהרמסלה מרוחקת כשש שעות נסיעה מאמריצר. שכרנו כמה רכבים והצטרפנו לסיקים במצעד.

כתובות אש

האולימפיאדה בבייג'ין חולפת, המחאה הטיבטית מדוכאת ואין כל סימן משמעותי להיענות או הקשבה מצד השלטון הסיני או מאומות העולם לזעקתם של הטיבטים. כ-6,000,000 טיבטים חיים כיום בעולם. הם חסרי אונים אל מול 1,300,000,000 שינים. ב-2009 מתרחש אירוע הצתה עצמית הראשון בטיבט. מאז, 145 טיבטים הציתו את עצמם כזעקה אחרונה של מחאה.

ב-2010, מתרחש בתוניסיה אירוע הצתה עצמית נוסף, שמשנה את העולם. מוחמד בועזיזי ז"ל, ירקן שהשלטונות התעמרו בו, מצית את עצמו מול בניין העירייה. אירוע זה נחשב לאירוע שמצית את "האביב הערבי" כולו.

ישראל
המחאה החברתית

ב-14 ביולי, 2011, פורצת המחאה החברתית הגדולה בתולדות המדינה. אני יוצא להפגין ברחובות ביחד עם מאות האלפים. בעיקר, אני פועל עם חברותיי וחבריי למקצוע ואנחנו מייסדות/ים את "התנועה למען הפסיכולוגיה הציבורית", אשר מונהגת היום על-ידי דור צעיר, נחוש ומוצלח מאיתנו.

המחאה החברתית

סרטון הקמת התנועה למען הפסיכולוגיה הציבורית
עריכה: יעל קוצ'ינסקי

אולם, גם המחאה הציבורית הגדולה הזו לא מביאה להקשבה מצד השלטון הישראלי ובודאי לא לישנוי לו קיוו המוחות והמוחים.

קסם חברתי
קסם חברתי - בלי כיתוב.jpg

ב-14.7.2012, בהפגנה לציון שנה למחאה החברתית, מצית את עצמו משה סילמן ז"ל בשדרות קפלן בתל-אביב.

יומיים לאחר האירוע המחריד והטרגי, קיבלתי טלפון מחברה שסיפרה שפנה אליה אדם, אמר לה שהוא ועוד מספר אנשים נמצאים במצב דומה לזה של סילמן ז"ל ושהם מתכוונים לפגוע בעצמם. החברה שאלה אם יש קבוצת תמיכה שתוכל להפנות אותם אליה. חשבתי על זה והבנתי שעלינו להקים רשת של קהילות סיוע, לחבר בין המעמדות השונים בחברה ולהמשיך ביחד את השינוי החברתי. כך נוסדה עמותת "קסם חברתי".

קסם חברתי היא תנועה חברתית הפועלת להפגת הבדידות ולבניית הסולידריות בין יחידים וקבוצות, על-ידי הקמת קהילות סיוע מחוללות-שינוי (קס"ם). התנועה מעניקה סיוע מקצועי רב-מערכתי ייחודי, לאזרחים במצוקה המתקשים להתמודד עם המציאות הכלכלית והחברתית בישראל ומסייעת ליחידים ולמשפחות להיחלץ מהבדידות, ממעגל העוני, מחובות, מחולי וממצוקות חיים נלוות. במסגרת המודל המקצועי הייחודי שפיתחנו, אנו מפגישים אזרחים במצוקה עם מתנדבים המעניקים ליווי אישי, לצד סיוע של אנשי מקצוע מתחומי הכלכלה, המשפט, התעסוקה, הבריאות הגופנית והנפשית, במסגרת מעטפת תמיכה מקצועית כוללת.

מאז צאתנו לדרך ביולי 2012, הקמנו 7 קהילות בתל-אביב, הרצליה, רמת-גן, חולון ולוד וכן קהילה פנים ארגונית בתוך חברת "שטראוס". במסגרת הפעילות עד כה ליווינו וסייענו למאות א.נשים ומשפחות וזכינו להדריך מאוד מתנדבות ומתנדבים. שינויי העומק שמתחוללים הן בחייהם של רבים מהא.נשים שאנחנו מלווים והן בחייהם של המלווים המתנדבים, שהם ההשראה שלנו, לא מפסיקים לרגש אותנו.

ב-7 שנות הפעילות הראשונות פעלה התנועה רק במסגרת עמותה עצמאית (קסם חברתי). במהלך 2019-2020, בשל "הפלונטר הפוליטי" במדינה, שעיכב את התנועה ומשבר הקורונה שהביא לצמצום זמני של הפעילות, החל מיזוג פעילות התנועה למיכל הגדול של עמותת "בית חולמים" והתנועה החלה לפעול במסגרתה.

בית חולמים

"אמונה היא לעשות את הצעד הראשון גם כשאינך רואה את התמונה כולה"

מרתין לותר קינג

בית חולמים - בלי כיתוב.jpg

 

עמותת "בית חולמים" נרשמה בישראל באפריל 2018, אך הולדתה התרחשה למעשה במרץ 2008 בדהרמסלה. זמן קצר לאחר הגעתי לדהרמסלה, נרשמתי לריטריט (סדנת לימוד ותרגול) בן 10 ימים שנקרא "הקדמה לבודהיזם" במרכז הריטריטים "טושיטה". באחת המדיטציות בריטריט, ברגע קצר של בהירות, התעוררה בתודעתי ההכרה – בכוונתי להקים מרכז רוחני לריפוי והחלמת גופנפש. עשור לאחר מכן, מתוך אמונה עמוקה בכוחה של החמלה להביא להחלמה ומתוך השקפה רוחנית, כי כאשר מתרחשת החלמה, מתאפשרת חלימה, ייסדתי את עמותת "בית חולמים".

העמותה פועלת בתחומי הרוח והחברה לבניה מחדש של הסולידריות החברתית. באמצעות שילוב של פילוסופיות ופרקטיקות מערביות ומזרחיות ומודלים מקצועיים חדשניים ואקטיביסטיים שפיתחה, פועלת העמותה לסיוע לאוכלוסיות מוחלשות בתחומי החינוך, הרווחה והבריאות. העמותה מאפשרת ליזמיות ויזמים חברתיים להגשים חלומות התואמים את רוח מטרותיה הרשומות:

1. להקים רשת של "בתי חולמים": מרכזים רוחניים לריפוי והחלמת גופנפש.

2. לפעול לטיפוח תרבות של אי-אלימות וחמלה

3. לפעול ליצירת שיח מקרב ומגשר בין מערכות האמונה השונות

4. לפעול למען צדק חברתי ולשמירה על ערכי דמוקרטיה וזכויות אדם

5. לחנך לקיום אורח חיים בריא ולשמירה על איכות הסביבה

מועצת שפ"ע

מתוך השקפה כי את התיקון החברתי בארץ ובעולם צריכות וצריכים להוביל נשות ואנשי רוח וחברה, ייסדתי את "מועצת שפ"ע – מועצה לשלום פנימי ועולמי".

המועצה תהווה גוף רוחני מלמד ומייעץ למוסדות השלטון, לארגונים וליחידים המעוניינים בטיפוח תרבות של חמלה ואי-אלימות, ביצירת שיח מקרב ומגשר בין הדתות, בשמירה על ערכי דמוקרטיה וזכויות אדם ובהגנה על הסביבה.

את ההשראה להקמת המועצה שאבתי מדוגמאות שונות בעולם, היסטוריות ועכשוויות, בהן קיימת הנהגה רוחנית הפועלת בשותפות וביחסי גומלין עם ההנהגה הפוליטית והכלכלית. בדומה לסנהדרין, שאת הבסיס לה נטלו חז"ל מ-70 הזקנים שסייעו למשה רבנו, כך גם מועצת שפ"ע תמנה בהרכבה המלא 71 חברות וחברים. המועצה תורכב ממורות ומורי רוח ממסורות שונות, בעלי ובעלות זיקה ועשיה חברתית-פוליטית.

​בהתאם לרוח המועצה וכחלק מהאימון לטיפוח המידה הטובה של הנדיבות, כלל הפעילות בעמותה מתבצעת בהתנדבות.

קסם חברתי

קסם חברתי היא תנועה חברתית הפועלת להפגת הבדידות ולבניית הסולידריות בין יחידים וקבוצות, על-ידי הקמת קהילות סיוע מחוללות-שינוי (קס"ם). התנועה מעניקה סיוע מקצועי רב-מערכתי ייחודי, לאזרחים במצוקה המתקשים להתמודד עם המציאות הכלכלית והחברתית בישראל ומסייעת ליחידים ולמשפחות להיחלץ מהבדידות, ממעגל העוני, מחובות, מחולי וממצוקות חיים נלוות. במסגרת המודל המקצועי הייחודי שפיתחנו, אנו מפגישים אזרחים במצוקה עם מתנדבים המעניקים ליווי אישי, לצד סיוע של אנשי מקצוע מתחומי הכלכלה, המשפט, התעסוקה, הבריאות הגופנית והנפשית, במסגרת מעטפת תמיכה מקצועית כוללת.

כאמור, ב-7 שנות הפעילות הראשונות פעלה התנועה רק במסגרת עמותה עצמאית (קסם חברתי). במהלך 2019-2020, בשל "הפלונטר הפוליטי" במדינה, שעיכב את התנועה ומשבר הקורונה שהביא לצמצום זמני של הפעילות, החל מיזוג פעילות התנועה למיכל הגדול של עמותת "בית חולמים" והתנועה החלה לפעול במסגרתה.

בית ספר לאקטיביזם חומל

אנחנו חיים בזמנים יוצאי-דופן בהיסטוריה האנושית, מתמודדים עם אתגרים שדורות קודמים לא ניצבו בפניהם. אלה זמנים הקוראים לכולנו להשתנות בעצמנו ולסייע זה לזו להשתנות בדרך להחלמת ותיקון חברה ועולם.

את בית-ספר לאקטיביזם חומל ייסדתי בשנת 2020 על-מנת לפתח תורות למידה שייסעו בקידום טרנספורמציות אישיות וחברתיות, תוך דגש על הגשמת התורות הללו הלכה למעשה.

בית הספר משלב לימוד של חכמה עתיקה ומודרנית ושואב השראה מפילוספיות מזרחיות ומערביות כאחד, על-מנת לסייע למנהיגות ומנהיגים בכל המגזרים ובכל הגילאים, להתמודד עם האתגרים של המאה ה-21 ולהפוך את התורות לכלים יישומיים בכל תחומי החיים - החינוך, הבריאות, הרווחה, הכלכלה והביטחון.

מתוך הכרה בחשיבותה הרבה של האקדמיה לפיתוח וטיפוח המחשבה האנושית, יפעל בית-הספר לאקטיביזם ליצירת שיתופי-פעולה עם מוסדות אקדמיים מובילים בארץ ובעולם.

מה אנחנו עושים בבית חולמים

"אם את חושבת שאת קטנה מדי בכדי לחולל שינוי, נסי לישון עם יתוש"
הדלאי לאמה

bottom of page